Thursday 2 July 2015

En pyrähdys i pukans värld

Medan vi väntade på att Burmas ambassad i Bangkok skulle sätta visum i våra pass, åkte vi till den hittills pukigaste (=mest kräk) ön på resan, koh Mak nära Kambodja. Kanske vi bara hade blivit klena efter en inte så insektfylld vistelse i Japan, men vi var tydligen  inte tillräckligt härdade för koh Maks pukadjur. I vår billiga mökki med havsutsikt hade vi nämligen flera olika invånare. En musfamilj bodde inne i ena väggen, och höll fest varje morgon kl 5, de tyckte också om att använda vårt duschrum som vessa. En stor ödla som vi döpte till Bill tyckte också om att chilla i stugan. Bill använde hela stugan som sin vessa (vi hittade mystiska läjän omkring som vi räknade ut att var lisko-kaki) och hade mystista höga ljud för sig tidigt på morgonen. Bill var ungefär lika stor som en ekorre från Fölisön.
Det värsta (för Fanny) på koh Mak var ändå de onda och ondskefulla sandflugorna, som trots sin minimala bananflugsstorlek lyckades orsaka stor skada och irritation (se bild). Ohyran gömde sig i sanden på stranden och kom fram så snart Fanny närmade sig. Det enda sättet att lura dessa blodtörstiga flugor var att gömma sig in i hängmattan. Nanne reagerade inte alls lika mycket på sandflugorna, hon fick bara små röda märken som kliade en stund. Fannys bett däremot svällde upp till enorm storlek och kliade i flera dagar (kliar också i skrivande stund). Många stirrade förfärat på Fannys utslag när de såg dem.

Det var värre än vad det ser ut som. Och det kliade i flera dagar. Sandflugorna är saatanasta tulleita

Bill i närbild

Koh Mak var ett väldigt chilligt ställe. Det var lite som Thailand för 20 år sedan (berättade flera västerländska Thailand-konkarin som bodde på ön) och hade t.ex. fått elektricitet bara för några månader sedan. Koh Mak ligger brevid party-ön Koh Chang som är mycket mera utvecklad. På koh Mak fanns flera resorts men många var stängda eftersom det var lågsäsong. Det fanns bara en handfull turister på ön, resten var locals.

En öde strand med en Nanne

En bra sak med en folktom ö är att man kan pussas i fred!

En tilanne med Jashi
När vi väntade på att vår 500 hästkrafters speedboat sku ta oss till ön träffade vi en 65-årig britt, John, som bodde på ön. John var lite speciell men trevlig, och han bjöd oss till sitt hus. Vi besökte honom på vår andra dag på ön. Johns hus låg mitt i en resort, vilket resort-ägaren inte alls gillade (men det var hans eget fel då han för flera år sedan sålt tomten till John). Ägaren hade planterat stora växter och blommor kring Johns hus, vilket avskärmade honom från resten av resorten. Ägaren hade också täppt till Johns stig, som ledde till resortens simbassäng, med en stor blomkruka.
Johns hus var väldigt fint med tre våningar. Han hade dock haft lite otur med kvinnorna i sitt liv och bodde därför ensam. John tyckte mycket om candy crush, och hade redan kommit till värld 1001, vilket han stolt berättade för oss. Vi tog lite keitto, först vittvin  hos John från en femliters tonkka och sedan öl på en lokal restaurang. John skulle ha viljat festa vidare, men vi skulle köra skoter tillbaka till vår pukiga mökki på mörka och leriga vägar, så vi bestämde oss för att några öl fick räcka.

Vi hyrde alltså en skoter för 24h och kruisade med den runt ön. Vi försökte hitta flera sevärdheter, bla erotiska statyer gjorda av en lokal konstnär, "turtle beach" och en legendarisk matvagn, men vi hittade ingen av dessa. Istället hittade vi många leriga vägar.

Vi fick vara (nästan) helt ensamma på stränderna. Här och där såg man grupper med bangkokianska turister som tog selfies på stranden. De försvann ändå snabbt tillbaka in i sina hyddor så att de bara inte skulle bli bruna.

En sötis på stranden

En såndän instagram jag-är-cool-och-går-på-stramden-och-mitt-ansikte-syns-inte-bild

Jaaa---alltså öde strand

Vi hade också bra tur med vädret. Trots att det är regnsäsong nu, regnade det ordentligt bara dagen då vi kom. Vi kan alltså rekommendera Thailand även såhär i juni (högsäsongen är december-februari)

Efter att vi kom tillbaka till Bangkok firade vi Nannes 25-årsdag! Nanne hade jätte ihanaa. Först var vi till massage, därefter på laga-din-egen-thaimat-kurs. Kvällen slutade på en takterass med en shisha aka hookah aka nargile och en liters kanna long island ice tea. Nam. Keitto är gott.

Födelsedagsbarnet med en liter keitto